Pred čitalačke vještine su preduvjet za razvoj čitalačkih vještina a one se razvijaju u predškolskoj dobi.
Da bi dijete moglo nesmetano usvajati pred vještine čitanja i pisanja potrebno je stvoriti temelj koji podrazumijeva uredan jezično-govorni razvoj te uredan razvoj pažnje, pamćenja, koncentracije, auditivne i vizualne percepcije, važne za učenje čitanja i pisanja.
Cilj čitanja je razumijevanje pisane poruke. Da bi moglo razumjeti napisano, dijete mora prije svega vidjeti grafem(slovo), povezati ga s fonemom(glasom), izdvojiti glasove u riječima, spojiti ih u smislenu cjelinu, i razumjeti napisanu riječ.
Preduvjeti za nesmetan razvoj pred vještina čitanja i pisanja:
- Uredan jezično-govorni razvoj
- Sposobnost razumijevanja onoga što govori, govora drugih, razumijevanja sadržaja priče koju i samo može prepričati
- Uredan izgovor glasova
- Rečenica uredne gramatičke strukture
- Lako uči pjesmice
- Stvara i uočava rimu
- Dobro pamti(pjesmice, priče, slike, kratke igrokaze,događaje)
- Ima urednu pažnju i koncentraciju
- Motorički je spretno
- Zainteresirano za crtanje i pisanje
Razine razvoja fonološke svjesnosti(glasovna raščlamba i glasovno spajanje) kod djece urednog govorno-jezičnog razvoja:
- Prepoznavanje i stvaranje rime (3-4 god.)
- Prepoznavanje i rastavljanje na slogove (4-5 god.)
- Prepoznavanje prvog glasa u riječi (5,5 god.)
- Rastavljanje riječi na glasove i sastavljanje u smislene cjeline-riječi (6 god.)
- Stvaranje veze glas-slovo (6,5 god.)
- Sposobnost stvaranja novih riječi dodavanjem, oduzimanjem ili premještanjem glasova u riječima (7 god.)
Razvijanjem djetetova govora roditelji stvaraju temeljnu pretpostavku budućeg razvoja pred čitalačkih vještina. Sredina bogata mnoštvom raznolikih poticaja važna je u govornom razvoju djeteta.
Pričanje priča je roditelju najjednostavniji način poticanja govorno-jezičnog razvoja. Zajedničkim čitanjem slikovnica dijete uočava da slikovnica(kasnije knjiga) sadrži pisani tekst koji se pretvara u priču. Na taj način, već od najranije dobi, aktivnosti čitanja i prepričavanja obogaćuju djetetov rječnik.
Pri odabiru slikovnica treba obratiti pozornost na slijedeće kriterije:
- Estetski (Književno-jezični: razumljivost, jasna poruka, kvalitetan jezik i stil; Likovni: skladne i jasne boje, potpisan ilustrator, izbjegavanje kiča)
- Pedagoški/metodički: primjerenost dobi
- Etički/moralni: kriterij teološke ispravnosti
Priredile: Ana Vukasović, prof. logoped i Brankica Blažević, dipl. pedagog